Kontakta oss

Du kan komma i kontakt med Solna stad på flera sätt – skriva, ringa eller besöka oss. Här hittar du alla kontaktuppgifter och adresser.

Skriv till oss

Här kan du ställa en fråga eller lämna synpunkter. Länk till annan webbplats. Gäller det något som behöver lagas, fixas eller städas upp kan du istället göra en felanmälan. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Postadress

Solna stad
(förvaltningsnamn)
171 86 Solna

Ring till oss

Ring till vårt kontaktcenter på 08-746 10 00 med dina frågor om kommunal verksamhet och service. Vi har öppet alla helgfria vardagar.

Särskilda öppettider under julledigheten

Fredag 23 december: 08.30 - 14.00
Fredag 30 december: 08.30 - 14.00
Torsdag 5 januari: 08.30 - 15.00

Stängt: måndag 26 december och fredag 6 januari.

Övriga dagar öppet som vanligt.

Telefontider

Helgfri vardag:

Tid:

Måndag

08.30 - 16.30

Tisdag

08.30 - 16.30

Onsdag

08.30 - 16.30

Torsdag

08.30 - 16.30

Fredag

08.30 - 15.00

Vad händer när jag ringer? Visa Dölj

När du ringer till stadens kontaktcenter får du fyra olika alternativ att välja på:

  1. Socialtjänst, äldreomsorg, funktionshinder eller LSS, tryck 1
  2. Skola, förskola, vuxenutbildning, kultur eller fritid, tryck 2
  3. Parkering, trafik, gator, bygg eller miljö, tryck 3
  4. Ringer du från ett företag, tryck 4

När vi svarar kommer vi ställa några kontrollfrågor om vad ditt ärende gäller. I kontaktcenter har vi tillgång till tusentals kvalitetssäkrade frågor och svar. I de flesta ärenden kan vi hjälpa dig med svar direkt.

Om du söker en enskild medarbetare Visa Dölj

Kontaktcenter finns i första hand till för att ge dig snabb och tillgänglig service. Omkring 70 procent av alla ärenden kan vi hjälpa dig med direkt, utan att du behöver kopplas vidare. Ett syfte med kontaktcenter är också att frigöra tid för stadens medarbetare till våra kärnverksamheter.

Om du vill bli kopplad till en specifik person hjälper vi självklart till med det. Om personen du söker inte svarar återtas telefonsamtalet av kontaktcenter och du erbjuds att lämna ett meddelande så att personen du söker kan kontakta dig så fort som möjligt. Vi ser då gärna att du talar om vad ditt ärende gäller och lämnar telefonnummer och e-postadress. På så sätt kan personen du söker förbereda ärendet och mejla om du inte nås på telefon när vi försöker nå dig.

Bäst tid att ringa Visa Dölj

Generellt är det kortast kötid direkt på morgonen och på sen eftermiddag.

Post- och telestyrelsens samtalsförmedlande tjänster Visa Dölj

Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster Texttelefoni.se, Teletal eller Bildtelefoni.net

Kontakta oss via Texttelefoni.se

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. Den samtalsförmedlande tjänsten möjliggör för personer som kommunicerar via text och personer som använder tal att ringa till varandra. Tjänsten passar även hörselskadade som gärna pratar själva och hörande som har talsvårigheter. Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri.

Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via tjänstens hemsida eller mobilappen som finns tillgänglig på Google Play och App Store.

Mer information om Texttelefoni.se Länk till annan webbplats.

Kontakta oss via Teletal

Teletal är en samtalsförmedlande tjänst för alla som behöver hjälp och stöd i telefonsamtal. De samtalande parterna har direktkontakt med varandra och en samtalstolk ger stöd vid behov, till exempel att med komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att anteckna vad som sägs. Teletal tolkar endast på svenska och tjänsten är kostnadsfri.

Kontakta oss via Bildtelefoni.net

Den samtalsförmedlande tjänsten Bildtelefoni.net möjliggör för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra. Dessutom kan två eller flera personer som befinner sig på samma plats få samtal distanstolkade.
Tjänsten är kostnadsfri och du kan använda den så mycket du vill. Tjänsten är öppen dygnet runt - året runt!

Mer information om Bildtelefoni.net Länk till annan webbplats.

Besök oss

Stadshuset ligger i Solna centrum på Stadshusgången 2. Stadshuset är en hög grå byggnad som ligger i anslutning till ingångarna Stadshusgången norra och Stadshusgången södra. Du är välkommen att besöka oss helgfri måndag till fredag - se öppettider nedan.

Särskilda öppettider under julledigheten

Fredag 23 december: 08.00 - 14.00
Fredag 30 december: 08.00 - 14.00
Torsdag 5 januari: 08.00 - 15.00

Stängt: måndag 26 december och fredag 6 januari.

Övriga dagar öppet som vanligt.

Öppettider Solna stadshus

Helgfri vardag:

Tid:

Måndag

8 - 17

Tisdag

8 - 17

Onsdag

8 - 17

Torsdag

8 - 17

Fredag

8 - 15

Klicka här för karta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Besök socialförvaltningen Visa Dölj

Socialförvaltningen ligger på Englundavägen 13, 2 trappor. Socialförvaltningen har andra besökstider än Solna stadshus.

Öppettider - Socialförvaltningen

Helgfri vardag:

Tid (lunchstängt 12.00-13.00)

Måndag

08.30 - 17.00

Tisdag

08.30 - 17.00

Onsdag

08.30 - 17.00

Torsdag

08.30 - 17.00

Fredag

08.30 - 15.00

Socialförvaltningen tar emot besök som gäller till exempel:

  • ekonomiskt bistånd
  • hyresrådgivning
  • budget- och skuldrådgivning
  • barn-, ungdoms- och familjerättsliga frågor
  • ensamkommande flyktingbarn
  • hot eller våld i nära relationer
  • missbruk och beroende
  • psykisk ohälsa
  • tillståndsfrågor för alkohol och tobak

Klicka här för karta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Besök överförmyndarkansliet Visa Dölj

Överförmyndarkansliet tar endast emot bokade besök enligt överenskommelse. Besök bokas genom stadens kontaktcenter på telefonnummer 08-746 10 00

Telefontider
Måndag-torsdag 8.30-16.30
Fredag 8.30-15.00

Dataskyddsförordningen (GDPR) Visa Dölj

Om du lämnat personuppgifter i ditt ärende, exempelvis person- och kontaktuppgifter, kan vi behöva spara och behandla dina uppgifter. Syftet med en sådan behandling är att vi ska kunna behandla ditt ärende och återkoppla till dig.

Dina uppgifter får vi från ditt ärende. Vi tillämpar alltid integritetslagstiftningen vid all behandling av dina personuppgifter. Dina uppgifter sparas i tre månader för att därefter raderas och den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är det samtycke du lämnar genom att skapa ditt ärende.

De personuppgifter du lämnar i ärendet kan, vid behov, delas med stadens tjänstemän eller upphandlade entreprenörer, och syftet är att lösa ditt ärende och därefter kunna återkoppla till dig.

Personuppgiftsansvarig för dina uppgifter är kommunstyrelsen i Solna stad. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring, ta tillbaka ditt samtycke eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på solna.se/kontakt.

Läs mer om dataskyddsförordningen här

Kontakta oss

Solna stads kontaktcenter

08-746 10 00

Senast uppdaterad