När ditt barn har fått en plats i förskoleklass

Vi skickar e-post till dig
när ditt barn har fått en plats i förskoleklass.
Det kommer i slutet av mars.

Du kan också se den informationen
i e-tjänsten Förskola & skola.
Klicka på Skola.

Om du inte vill ha platsen

Du måste tala om för kommunen
om du inte vill ha platsen. Du gör det i e-tjänsten här.

Så här fördelas förskoleplatserna

Solna stad försöker att ge ditt barn plats på den skola som du har önskat.

Men platserna på en skola
räcker inte alltid
till alla som önskat den skolan.

Barn som har syskon i årskurs 1 till 3 på skolan får då platsen.
Det kallas syskonförtur.

Om två barn har sökt samma skola
men skolan bara har en plats.
Då får barnet som har längst väg
till en annan skola platsen på skolan.
Det kallas relativa närhetsprincipen.

Solna stads kontaktcenter

08-746 10 00

Senast uppdaterad